Gnekkalefse.Hei,lurte på om det er noen som husker gnekkalefsa og om noen har oppskrifta. Jeg er utflytta Ureværing,hadde en farmor som gikk i nesten alle gårdene hvor hun bakte gnekkalefse, krinalefse,flatbrød osv til folk, gnekkalefsa har jeg mistet oppskrifta på,den er jo bare nydelig Trenger hjelp......…..husverten kom innom med en pose til meg, en pose med Piggvarfileter…….er det noen som har en rett av piggvar som vil imonere selv den værste hamburgerglefseren…….og den mest feminine småspiste bærta jeg kjenner. Detaljert om tilbehør takk! Glær mæ! Lasagne av tørrfisk.Er det noen som har oppskrift på lasagne laget av tørrfisk? Fagprøve.Hei. Skal opp til fagprøve på Tirsdag:) På forhånd, takk. Exelent.Exelent, en et ord som jeg bare har funnet på. Men det er exelent sluttproduktet og enkelt. God fornøyelse. Vinterstid er det stort sett dette jeg har til pålegg.
RabarbraI disse dager bugner det av flott rabarbra rundt om i (nesten) alle hager, det som har vært hager, ved uthus og ellers på dertil egnede steder. Som lita jente var det sommer når det var rabarbrasuppe til dessert, eller rabarbragrøt med sukker og melk eller fløte til. Da var det nesten ikke noe som var bedre. Det måtte isåfall være å få en kopp med sukker av bestemor, med beskjed om å ikke vise den til mamma og pappa, for den var min og bare min, og kun beregnet for å dyppe sure rabarbrastilker i. Mamma kokte syltetøy som ble lagt på glass og båret i kjelleren for å lagres til mørke høstkvelder, for å bli pålegg, eller for å gi deilig fyll til bløtkake eller ”Fyrstelig Rabarbrakake”, en variant av den mer kjente fyrstekaka. I dag har jeg kokt en stor gryte med syltetøy. Min oppskrift anno 2009 er som følger; Ha vannet og sitronsaften i en kjele, ha over rabrabraen og deretter sukkeret, GammelsteikGammelsteik er en typisk Lofotrett. Den har sitt utspring fra Flakstad, og nermere bestemt, yttersiden av Flakstad. Man kan kanskje si at gammelsteik er motstykket til boknafisken. Gammelsteika er bearbeidet på de samme prinsipper og metoder som boknafisken. Gammelsteik lages av lammelår (saulår) låret gnis godt inn med slt og pepper. det kan være en fordel å stikke en kniv inn med beinet og dytte godt med salt inn i dette hullet. Deretter henges låret ut for å tørke. Tørketiden avhenger selvfølgelig av forholdene, under gode tørkeforhold vil ca 1 1/2 måned være bra. Kjøttet skal kjennes ganske tørt ut, men samtidig gi etter for trykk når det er ferdig. Før fryseboksens tid var det nå tid for tilberedning. Kjøttet ble vannet natta over før det blei stekt som ei vanlig steik. Det er nydelig mat og lurt å lage mer enn et når man først er i gang, lag til et så snart det er ferdig tørket. Pakk de andre godt og legg dem i fryseren frem til de skal brukes. Tin dem langsomt og vann dem som om de var nytørket. Her i huset foretrekker vi mandelpoteter, kålrabistappe med ei gulrot eller to i og en brunsaus som er tykk og god av fløte og sjyen fra steikinga. I januar var jeg i Kiruna og møtte flere kokker fra Nordkalotten. Vi hadde alle med oss råvarer fra vår region, og vi tok ikke selv ansvar for “vår” råvare, selv hadde jeg tatt med meg bl.a. Gammelsteik, Jeg fortalte om tradisjonene rundt Gammelsteika og tenkte at de også kom til å tenke middag, skikkelig sikringskost. Men nei, gammelsteika ble skåret i delikate skiver og servert som den var som forrett, eller som snaks. RestematVi opplever vel alle fra tid til annen at vi har rester etter middagsmaten, mne hvordan utnytter vi disse? Da jeg var barn hendte det rett som det var at det stod “Kamuflert fisk” på middagsbordet, fisk var ofte på menyen og ikke like populært hver gang, men ho mamma laga denne retten som alltid falt i smak. Kamuflert Fisk Rester av boknafisk eller hjellosing. (eventuelt annen restefisk) Rens fisken for alle bein og skinn. Kok makaronien i melk, tilsett ½ ts salt i melken og litt pepper. Stekes ved ca 200 grader i ca 30 minutter. Servers med kokte poteter, smeltet smør og råkost Feittirsdag![]() ”Tjukkerter” blei alltid servert på feittirsdag i mitt barndomshjem. Tjukkerter er ei ertesuppe, men ganske så tykk, og med masse smak i. Selvfølgelig finnes det mange oppskrifter og måter å server det på, men på Elvebakken på Barstrand blei det servert på følgende vis. ½ pk gule erter Sett erter i vann natta over, hell fra vannet og ha ertene i en kjele Skrell grønnsakene og del dem opp i store biter. Del opp kjøttet fra svineknokene og ha det tilbake i suppa. Serveres sammen med kokte poteter og salt fårekjøtt. Lever på ''Islandsk''Fikk nyling høre fra min kjære kjøkkensjef at det Islandske folke koker leveren hel før di skal spise den. Det satte i gang masse spekulasjoner for min egen del. Noen som kan gi meg svar på bl.a, hvordan den da er å spise siden den verken er rensket fri for ’’kveis’’ eller sener? Hvorfor de koker den hel? Er det tradisjon på Island? Svar meg er noen snill. Hjemmelaga kaviarTenkte at nå når vi nærmer oss (forhåpentligvis) skreiinnsig så må vi jo ha noen oppskrifter på hjemmelaga kaviar. Så har dere en god kaviaroppskrift så kom gjerne med den:-) Her er mitt bidrag: 1 kg torskerogn 2 ss salt1/2 ts salpeter Torskerogna skrapes ut av skinnet og røres i 10 minutter sammen med 2 ss salt og 1/2 ts salpeter. Deretter tilsettes: 2 dl matolje (her må du prøve deg fram, erfaringsmessig så er 1 dl mer en nok) 2 ss sukker 1 ts salt 1-2 ts røyksyre (renset treeddik, fås på apoteket. Det opptimale har selvfølgelig vært å få røkt rogna men røyksyre fungerer fint)Blandinga røres i minst 15 minutter før den settes kaldt. kaviaren skal stå i 7 – 8 dager å modne før den brukes. Rester fra JulematenSå var januaren her….igjen…kjøleskapet er fremdeles fullt, og vil vel være det ei stund fremover. Er det noen som har oppskrifter eller historier om hvordan restene blir eller ble benyttet. så del dem gjerne :-) I min famile har vi et begrep som kalles “Januarlapskaus”, det er i utgangspunktet en vanlig lys lapskaus. Godt med grønnsaker som gulot, kålrot, sellerirot, litt løk og purreløk og poteter. En fantastisk middag servert med (kanskje) siste rest av godsmøret og de hjemmelagde flatbrødene. Som sagt nydelig mat, og en vei til å opprette normalstatus i kjøleskapet, der det igjen blir plass til en gulost og et par pakker melk. Godt Nyttår folkens :-)) Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer